Nu ler Vygotskij
BILAGA 2
I detta fall tycker jag att det som är viktigt, är att vi ska vara förbredda för förändringar och vara öppna och inte står emot. Genom att ta stöd och hjälpas av olika teorier och allmänna tänkegånger kan vi förstå hur barn lär sig och utvecklas.
Jag anser att vi måste skapa en dialog, där vi ska rikta våran uppmärksamhet mot det som vi gör. För att dialogen lyckas måste vi respektera och stöta varandra. Jag tycker inte att det är fel om jag tar tips eller stöd, av min kollegor när jag arbeter med barn i framtiden. Även om jag tror på min förmåga som pedagog kommer jag och hjälpa barn att utvecklas. Men ser jag på mig själv att aldrig bli fulllärd, utan att alltid ha något att lära. Jag har intresse och lust att ta till mig mer kunskap, som kan hjälpa mig vidare och i sin tur bidraga till barns utveckling.
• Vad i den här boken bekräftar ditt eget tänkande när vi specifikt pratar om barns lärprocesser?
Boken tar upp några viktiga saker som vi skulle ta hänsyn till i barnens lärprocesser. Först och främst måste vi som pedagoger vara medvetna om vikten av kommunikation, relation och innehåll när vi riktar vårat fokus på barns lärande. Eftersom elever som har en svårighet i något ämne, exempelvis i matematik ämnet måste eleven känna sig trygg och våga och berätta om sitt problem. I detta fall kräver det en god lärare som har förmåga att lyssna på elevens svårigheter. Detta skapar i sin tur en bra relation mellan elev och lärare. Den relationen behövs för att ge en möjlighet till kommunikation om innehållet. Efteråt blir lärarens uppgift att ge eleven många olika möjligheter till hjälp. "Både de elever som kan och de som inte kan ska få undervisning" (Liedman 2011, s. 6). En av de möjligheterna är att barn har rätt till undervisning som passer sitt behov, eftersom det inte går att generalisera undervisningen för alla elever. Något som skulle fungera bra för en elev, kan vara helt och hållet obegripligt för en annan.
Miljön är oerhört viktigt för barns lärande och utveckling. Pedagogerna måste skapa en miljö som kan fånga barns intresse och nyfikenhet. Genom att allt material, redskap och andra hjälpmedel, som är tillgängligt för barn skapar förutsättningar för lärandets nyfikenhet. Men när pedagoger sätter allt material och hjälpmedel, inlåst i ett skåp förhindras lärande.
Jag anser att av de viktigaste möjligheterna som leder till att barn lär sig på ett smidigt sätt är samspelet med andra barn. "Vygotskij talar om att någon som kan något också kan delge och skapa lärande hos andra" (Körling 2011, s. 127). I samarbete lär barn av varandra genom att utbyta sina erfarenheter mellan dem. På det sättet kan barn som inte har kunskap, ta hjälp av den andra som har kunskap, dessutom känner den sig trygga när någon annan som kan sitter intill den.
När jag har läst boken har den utvecklat en idé hos mig, att vi kan hjälpa barnen som har svårigheter på något ämne, genom att rikta vår uppmärksamhet på barns intresse och nyfikenhet i något ämne. Jag vill säga att vi måste utgå från barns intresse, och låta den bli tillvägagångssättet för att lösa barns svårigheter. Det kan vara ett barn som har ett intresse för bildämnet, men har svårigheter i språk eller matematiken, genom bildämnet kan barnet utmana och utveckla sitt språk och matematik i lärandet.
- Vad tar du med dig som det viktigaste för just dig från den här boken?
I detta fall tycker jag att det som är viktigt, är att vi ska vara förbredda för förändringar och vara öppna och inte står emot. Genom att ta stöd och hjälpas av olika teorier och allmänna tänkegånger kan vi förstå hur barn lär sig och utvecklas.
- Vad blir bokens viktigaste kapitel för ditt eget sätt att tänka som pedagog?
Jag anser att vi måste skapa en dialog, där vi ska rikta våran uppmärksamhet mot det som vi gör. För att dialogen lyckas måste vi respektera och stöta varandra. Jag tycker inte att det är fel om jag tar tips eller stöd, av min kollegor när jag arbeter med barn i framtiden. Även om jag tror på min förmåga som pedagog kommer jag och hjälpa barn att utvecklas. Men ser jag på mig själv att aldrig bli fulllärd, utan att alltid ha något att lära. Jag har intresse och lust att ta till mig mer kunskap, som kan hjälpa mig vidare och i sin tur bidraga till barns utveckling.
• Vad i den här boken bekräftar ditt eget tänkande när vi specifikt pratar om barns lärprocesser?
Boken tar upp några viktiga saker som vi skulle ta hänsyn till i barnens lärprocesser. Först och främst måste vi som pedagoger vara medvetna om vikten av kommunikation, relation och innehåll när vi riktar vårat fokus på barns lärande. Eftersom elever som har en svårighet i något ämne, exempelvis i matematik ämnet måste eleven känna sig trygg och våga och berätta om sitt problem. I detta fall kräver det en god lärare som har förmåga att lyssna på elevens svårigheter. Detta skapar i sin tur en bra relation mellan elev och lärare. Den relationen behövs för att ge en möjlighet till kommunikation om innehållet. Efteråt blir lärarens uppgift att ge eleven många olika möjligheter till hjälp. "Både de elever som kan och de som inte kan ska få undervisning" (Liedman 2011, s. 6). En av de möjligheterna är att barn har rätt till undervisning som passer sitt behov, eftersom det inte går att generalisera undervisningen för alla elever. Något som skulle fungera bra för en elev, kan vara helt och hållet obegripligt för en annan.
Miljön är oerhört viktigt för barns lärande och utveckling. Pedagogerna måste skapa en miljö som kan fånga barns intresse och nyfikenhet. Genom att allt material, redskap och andra hjälpmedel, som är tillgängligt för barn skapar förutsättningar för lärandets nyfikenhet. Men när pedagoger sätter allt material och hjälpmedel, inlåst i ett skåp förhindras lärande.
Jag anser att av de viktigaste möjligheterna som leder till att barn lär sig på ett smidigt sätt är samspelet med andra barn. "Vygotskij talar om att någon som kan något också kan delge och skapa lärande hos andra" (Körling 2011, s. 127). I samarbete lär barn av varandra genom att utbyta sina erfarenheter mellan dem. På det sättet kan barn som inte har kunskap, ta hjälp av den andra som har kunskap, dessutom känner den sig trygga när någon annan som kan sitter intill den.
- Vad i boken vill du bemöta och argumentera emot?
- Ge exempel på vad från boken som du direkt skulle kunna använda och vill prova på dina VFU-dagar/ Fältdagar?
- Gör en kort reflektion mellan bokens innehåll om förhållningssätt och den TED-speach.
- Gör en kritisk analys över hur boken skulle kopplas till något kursmål.
När jag har läst boken har den utvecklat en idé hos mig, att vi kan hjälpa barnen som har svårigheter på något ämne, genom att rikta vår uppmärksamhet på barns intresse och nyfikenhet i något ämne. Jag vill säga att vi måste utgå från barns intresse, och låta den bli tillvägagångssättet för att lösa barns svårigheter. Det kan vara ett barn som har ett intresse för bildämnet, men har svårigheter i språk eller matematiken, genom bildämnet kan barnet utmana och utveckla sitt språk och matematik i lärandet.
Hadi, Wafaa, inlämningsuppgift, litteraturseminarium Bild. I den 5 mar 2015 kl. 23:18
Referens
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber