wafaahadi.blogg.se

Min första aktivitet på min VFU plats

Publicerad 2015-04-13 22:16:00 i Allmänt,

13-04-2015

Idag gjorde jag min första aktivitet på min praktikplats. De var 10 barn av 13 som deltog i aktiviteten. Det var fem tjejer och fem pojkar. Innan jag började med aktiviteten frågade jag barnen hur många barn som var närvarande och hur många barn som fattades. Barnen svarade rätt att de var tio som närvarande och tre barn som var lediga. Jag förklarade för barnen att de ska vara i två grupper, och varje grupp skulle ta sin tur med aktiviteten. Jag frågade barnen hur många barn det skulle bli i varje grupp om jag delade upp dem i två grupper. Barnen svarade att det skulle bli fem barn i varje grupp. Efteråt kom barnen på ett förslag att de skulle rösta hur det skulle bli i gruppen. Förslagen var att det skulle bli två lag, men de skulle rösta om det var ett lag med fem tjejer och fem pojkar, eller det skulle va en blandning av pojkar och tjejer i samma lag. De var 9 barn av 10 som röstade. Åtta av barn röstade att det skulle bli en blandning i laget, respetive ett barn som röstade att det skulle bli en tjejegrupp och en pojkgrupp. Enligt röstresultatet blev det två blandade grupper. Jag började med första gruppen medan andra gruppen lekte i förskolans gård, och när första gruppen var färdig med aktiviteten ropade min handledare på den andra gruppen. Aktiviteten handlade om matematik och språkutveckling. Jag tillverkade tre olika sorters kort som didaktiska matrial i Campus Varberg innan jag gick till min VFU plats. Det var kort med bokstäver (versaler och gemener som står på samma kort) och kort med bilder på olika föremål samt kort med ord som tillhör till de föremålen. En tärning använde jag också i aktiviteten. Aktiviteten började genom att barnen slår tärningen, och säger hur många prickar som fanns i den. Sedan räknade de bokstäverna som var i rätt ordning enligt tärningens punkter. Barnen sa vilken bokstav det var. Sedan letade de efter föremålen som började på respektive bokstav, och i slutet parade barnen  ihop föremålens bild med ordet. Varje barn i gruppen tog sin tur med aktiviteten. Jag ställde några frågor till barnen till exempel hur många bokstäver som fanns i ordet, som de tog eller känner till ett annat ord som börjar på respektive bokstav som de hade. Barnen var duktiga och säga bokstäverna rätt, samt de hittade föremålen och orden snabbt. Några barn behövde lite hjälp för att hitta det föremålet eller ordet. Jag lät de andra barnen hjälpa barnen som behövde hjälp eftersom det samarbetet är viktigt tycker jag, samt att barnen det tycker det är roligt att hjälpa sina kompisar. Det var som roligt var att barnen forstod mitt syfte med hjälp, att det skulle inte vara direkt utan att barnen skulle själva fundera. Barnen hade samma idé med hjälp genom till exempel att förklara något som börjar med bokstaven f som är fisken som simmar i havet. Ibland fick de en ledtråd av mig till exempel genom att förklara för dem att de skulle fokusera, till exempel på första raden som fanns i ordet eller föremålets bild. På det sättet pekade jag inte på föremålen direkt. Aktiviteten ägde rum på föremiddagen utomhus och tog cirka 30 minuter. Jag nått mitt mål med aktiviteten och kände mig nöjd med det. Barnen var intresserade och nyfikna under aktiviteten. 
 
 
 
 
På eftermiddagen gjorde jag andra delen av aktiviteten, och det var namnpussel aktiviteten. Det var barnens namn som jag skrev med hjälp av Word, sedan skrev jag dem och klistrade dem på papper i olika färger. Motivet av detta var att underlätta för barnen, eftersom ibland har de samma bokstäver i sitt namn och kunde jämföra med färgerna för att hitta rätt. Jag har inte delat upp barnens i två grupper, men jag gjorde aktiviteten med hela barngruppen. Mitt syfte var att de skulle jämföra mellan namnen från olika sidor som till exempel, antal bokstäver eller vilka namn som börjar på samma bokstav, eller om det finns samma bokstäver som återkommer i samma namn. Aktiviteten gick över förväntan och jag är mycket nöjd med hur den fortlöpte. Barnen var duktiga och pussla sina namn på rätt sätt, eftersom de har tänkt rätt att varje namn har bara en färg på ramarna som var runt namnet. Till slut hade samtliga pusslat ihop sina namn, och det visade sig att barnen hade rätt. Efteråt började barnen stava sina namn, räknade antal bokstäver som fanns i namnet. De rikta sina uppmärksamhet för namnet som hade flera bokstäver respektive som hade mindre. Jag tillverkade några kort med siffror där varje barn tog ett kort med en siffra respektive namnets antal bokstäver. Med hjälp av siffrornas kort kunde barnen se hur många namn som hade samma antal bokstäver, eftersom det fanns några namn har samma antal bokstäver. Efteråt sorterade barnen namnen efter antalet bokstäver till fler grupper. Att barnen ville göra aktiviteten igen tyder på att de tyckte det var roligt, och det uttryckte de också. Det gjorde mig glad och jag kände mig säker och trygg. Aktiviteten blev lyckad och jag kände mig lugn, säker och bestämd där jag visste vad jag gjorde.
 
 
Hadi, Wafaa, en del av inlämningsuppgift didaktiskt material
 

 Berörda kriterier inom min kurs 12FK60

  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
 
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
 
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

 

 
 

 

 
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela