wafaahadi.blogg.se

Mitt didaktiska material blev klart

Publicerad 2015-04-10 22:49:00 i Allmänt,

 Det var bra att vi hade tre fältdagar i förskolan innan vi börjar praktiken, där vi kunde se hur pedagogerna arbetar och vilka tema de hade i förskolan. Efter de tre fältdagarna vid min vfu-plats hade jag bestämt att göra en aktivitet som fokuserar på språkutveckling, enligt tema som de har där. Innan jag började med att göra mitt didaktiska material klart, pratade jag med Marie Lundgren om detta för att bli säker på vad jag vill göra. Jag hade bra tips och förklaring av henne hur man kan göra den aktiviteten, på ett sätt som tar några steg framåt. Jag började att göra kort med bokstäver, ord, föremål där ska barnen börja para ihop föremålsbilder med ord. För att göra aktiviteten lite roligt ska barn slå en tärning, och välja ett bokstavs kort enligt tärningens punkter, och på det sättet ska också barn räkna. Jag skrev bokstäverna i versaler och gemener och skrev ned ord med hjälp av Word. Jag använde google och letade efter roliga bilder. Sen skrev jag ut dem och klippte ut dem. Nästa steg är att klistra fast dem på ett färgglatt papper, för att det ska se mer inbjudande ut. Till sist ska de lamineras för att hålla lite längre. 
 
 
 
Jag har även tänkt ha ett namnpussel med barnens namn, så dem har jag också skrivit ut och gjort i lite glada färger.

Jag hoppas att processen tar några steg till där jag vill att barnen ska skapa egna bokstäver, ord och räkneord med olika material som till exempel tyg eller lim. Vi hade en lärorik workshop med Mats Andersson där vi testade olika material. Mats hade rekomenderat oss att vi skulle våga och blanda olika material med varandra, när vi till exempel måla. Jag provat att skriva mitt namn med lim och hällde över olika kryddor och kaffe. Det har luktat gott tycker jag. Jag vill att barnen testar och skriver deras namn med lim och använder olika kryddor, salt eller kaffe, där kan de se, lukta och smaka. En sådan aktiviteten är roligt och fångar barnens intresse. Att skapa bokstäver eller ord med tyg är ett annat steg med processen och jag hoppas att lockar barns nyfikenhet.

 
 
 

Att ha roliga påsar är bra för att hålla några didaktiska material på, efter aktiviteten slut ska barnen hjälpa till och plockabort materialen och stoppa dem i påserna.

 Berörda kriterier inom min kurs 12FK60

redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
 
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
 
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela