wafaahadi.blogg.se

Att skapa fina namn med lim

Publicerad 2015-04-14 23:09:00 i Allmänt,

23-04-2015
 
Efter några dagar på min VFU plats fortsatte jag med min aktivitet som var fokuserad på språkutveckling, där jag använde ett annat material för att rikta barnens uppmärksamhet på de svenska alfabetar. Med lim ville jag skapa barnens intresse, med glädje och lärande. Genom att använda alla sinnen kan kunskapen bli mer lustbetonad. Att skriva med lim stimulerar barnens kreativitet och utvecklar barnens fantasi och sinnen. I läroplanen för förskolan 1998 reviderad 2010, s. 10 står det följande mål: förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga. Det var fyra av de äldre barnen som deltog i aktiviteten. Aktiviteten ägde rum eftermiddagen och var förlagd i målar-rummet. Jag lade allt materialet som användes i aktiviteten på bordet. Materialet som vi använde i aktiviteten var lim, curry, sand, kaffe, kanel och papper. När barnen kom till målar-rummet lockades de av materialet och det agerande med att smaka, lukta och känna. Jag började att presentera materialet för barnen. Jag visade barnen ett papper som jag har skrivit mitt namn på med lim och sen hälle jag över limmet med kaffe, curry och kanel, det var som inspiration för barnen. Jag förklarade för dem att vi använder papper och penna för att skriva, men vi skulle använda lim och papper för detta målet. Varje barn tog ett papper och skrev sitt namn på och hällde över limmet på de andra materialet.
 
 Barnen var väldigt intresserade och ville fortsätta och skriva med lim, där skrev de sina namn och sina syskons namn och sina kompisars namn och de skrev några ord. De hällde lim över kryddor, sand, kaffe och kanel. En av barnen har skrivit sitt namn och ett annat ord från höger sida till vänster sida, och det som jag har märkte lite senare. Efteråt kommenterade jag att man skriver från vänster till höger här i Sverige, men jag skriver från höger sida till vänster sida, när jag ville skriva på mitt språk. Min handledare var intresserad på vad jag sade, och riktade barnens uppmärksamhet på detta. Hon bad mig att repetera vad jag sa igen. Där förklarade jag för barnen att jag skriver på ett annat sätt, när jag skriver på mitt arabiska språk och det är från höger till vänster. Samt att när jag ville bläddra till exempel i en bok skulle jag bläddra från höger till vänster. Barnen frågade mig om bokstäverna i det arabiska språket är samma som svenska bokstäver. Efteråt svarade jag att de inte är likadana och att de skiljer sig mycket mellan varandra. Barnen var nyfikna och bad mig att skriva något på mitt språk, för att se hur bokstäverna ser ut. Jag har skrivit mitt namn på mitt språk, och det som skapa barnens intresse var att jag skrev deras namn också på arabiska. Jag skrev barnens namn med arabiska bokstäver på ett litet papper. Sedan fick barnen klistra pappret på det stora pappret, som de hade skrivit sina namn på med lim. Efteråt var ett av de barnen lite nyfiken och bad mig att berätta lite på arabiska, där ville barnet att höra hur mitt språk låter. Jag berättade lite på arabiska och översatta det jag sa. Min handledare blev intresserad av mina arabiska bokstäver, och bad mig att visa barnen alla de arabiska bokstäverna. Jag har hämtat en bok hemifrån, en liten barnbok med arabiska alfabetet. Barnen var nyfikna och försökte att skriva dem. Min handledare bad mig att göra samma aktivitet med de andra barnen, eftersom alla barnen som var i avdelningen ville göra det. Jag blev jätteglad att min aktivitet har lockat barnens intresse så mycket.
 
 
 
 
 
Mitt namn på arabiska bokstäver
 
 Hadi, Wafaa, en del av inlämningsuppgift didaktiska material
 
Berörda kriterier inom min kurs 12FK60
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
 
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
 
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma

Referens
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela