wafaahadi.blogg.se

Workshop Musik I 23-01-2015

Publicerad 2015-01-27 21:15:00 i Workshop Musik I,

 23- 01- 2015
 
 Den workshoppen präglas av energi, glädje samt samarbete eftersom vi hade gjort olika roliga och intressanta övningar. Jag tog några kort på oss medan vi genomförde övningarna, dessutom spelade in några sånger som vi sjöng i workshoppen. Något Karin Lindahl sa som jag fastnade för, är att barn med musiken kan använda hela kroppen och hela sina sinnen. Barn känner smaker, och kan koppla kroppen till sitt lärande. Med hjälp av musiken blir det lätt att komma ihåg och lärandet bli lättare.

Alla aktiviteter måste ha ett syfte och en intention. Det är viktigt att pedagogerna inte bara planerar vad som ska göras, utan att riktigt komma överens om vad det ska leda till. (Ferm Thorgersen 2012, s. 66). Det är viktigt att  tänka på tre olika saker när man vill göra ett moment som exemelvis: Vad ska vi göra? Hur vi ska göra? och Varför?.

Vi startade workshoppen genom att värma upp oss lite och skapa energi med en rolig övning. Övningen genomförde vi genom att klappa två gånger i ben lår, knäppa fingrarna, klappa händerna och i slutet klappa vi ben och lår igen. Vi började den övningen långsamt för att ta reda på rörelserna i rätt ordning. Sen utvecklade vi övningen med en person i varje grupp säger sitt namn. Syftet med aktiviteten var att Karin lärde sig våra namn, dessutom att hon ser hela gruppen. Sådana övningar kan vi som pedagoger använda i våra yrke och speciellt när det kommer ett nytt barn till barngruppen. Den övningen tycker jag också hjälper de blyga barnen att våga och säga sina namn.

Dagen var full med roliga och lärorika övningar. En aktivitet som jag tycker var intressant var spelande med de olika instrumenten. Vi hade en samling och spelade olika instrument. Att lyssna på ljud som strömmar ut från olika instrument gav en varm känsla tycker jag. Med den övningen använder man alla sina sinnen, där kan vi se, höra, känna och använda kroppen. Barn kan lära sig namnen på de olika instrumenten, dessutom känner barn igen instrumentens ljud när till exempel pedagogen ber barnen att blunda och spela något instrument, här kan barnen gissa vilket instrument det var.

En av de övningarna som jag tyckte om var sångstunden, där vi tillsammans sjöng en rolig sång. Jag spelade in sången. Det var en härlig känsla som jag kände när jag lyssnade på sången. Jag hörde hur våran röst lät. Efteråt kände jag att man inte behövde inte vara rädd och undvika att sjunga eller spela något instrument. Det behöver man inte tänka på, att man måste ha en vacker röst eller ska vara skicklig att använde instrumentena. Det som är viktigt är att fokusera på glädjen som man upplever som ett resultat av att sjunga, eller spela tillsammans med barn. Vi som pedagoger måste föra in musiken till  verksamheten i förskolan, även om vi inte har så mycket kunskaper om musik. Eftersom musiken spelar en stort roll för barns utveckling och lärande. " Det spelar ingen roll vad vi har för utbildning eller något utan musik "det är bara att köra på", på vilket sätt som helst". (Ehrlin 2012, s. 143).

Länk https://youtu.be/72L6vY-UDKQ

Karin förklarade att en musikstund har olika motiv, som till exempel språkträning, kroppsuppfattning, rumsuppfattning, tidsuppfattning, motorikträning, att hitta balans, spänning, avslappning och mycket annat. Det som är viktigt att pedagogerna inte ska bedöma eller värdera barnen. Det är som är viktigt är att skapa en trygg miljö där barn känner sig trygga och skapar en känsla att "jag vågar" "jag kan".

 
Berörda kriterier inom min kurs 12FK60
redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
 
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
 
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
 
Referenser
 Ehrlin, Anna (2012) Att starta musikprofil i förskolan. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, ss. 139- 152

Ferm Thorgersen, Cecilia (2012) Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, ss. 69- 84

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela