Navet var på besök hos oss
02-03-2015
Gunnarsson¹ estetiska läroprocesser är ett sätt att arbete på som gynnar en kunskaputveckling, där barnet får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analysera en helhet.
Under denna workshoppen hade vi roliga och intressanta aktiviteter som handlade om teknik och kemi. Jag och två andra av min klasskamrater arbetade tillsammans och vi gjorde olika roliga saker som syfta på att testa och prova olika tekniska grejer. Första saken vi gjorde var blirparna av en pappersbit. Först viktes en pappersbit till hälften och blev då en streck i mitten. Av strecken som fanns på pappret klippte jag cirka 8 centimeter från både sidorna av pappret, man kan säga att jag dela pappret i tre delar och klippte en del från varje sida och vek ihop och fäste med ett gem. Resten av pappret klippte från mitten och vek sidorna som bilden visar. Vi testade att släppa den från Campus högsta våning till golvet och den flög inte så snabbt. VI tänkte på hur vi kan göra förändringar som leder till blirparna fungerar bättre. Vi hade testat att göra en annan storlek av pappret. Vi gjorde bliraprna lite mindre och det fungerde på ett bra sätt.


I läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010, s.10) beskrivs det att förskolan ska sträva efter att varje barn:
- Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.
- Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
En annan sak som vi gjorde var en fallskärm genom att använde en plastpåse som vi klippte av sidorna på, och blev som platta. Sedan knöt vi varje sida av plastpåsens hörn med ett snöre och knöt alla fyra sidorna på påsen med en nalle leksak hängande under. Det var roligt att testa och släppa ner den från en högplats. Denna aktivitet ger också tillfälle för diskussion, där barnen får komma med egna tankar och åsikter om hur man utvecklar den vidare. Att de använder olika storlekar av plastpåsar eller använder annat material och ser skillnader mellan olika material.

Efter kaffepausen var det dags att ha aktiviteter i kemi. Jag tänker på hur kan pedagoger förmedla kemi till förskolebarn. Jag tycker att kemi är svårt och ett tråkigt ämne. Men under denna workshoppen blev jag inspirerad av Gunnarsson som visade oss hur man med enkla medel, kan genomföra roliga aktiviteter om kemi. Ett intressant experiment som Gunnarsson inledde handlade om densitet. Hon började sitt experiment genom att ta fyra glas som hon hällde upp lika mycket vatten i varje glas. Hon droppade i några droppar karamelfärg med olika färger i varje glas. I första glaset lade hon ingenting, det vara bara vatten medan andra i andra glaset la hon 16 sockerbitar. I tredje glaset lade hon 8 sockerbitar och i sista glaset lade hon 4 sockerbitar. Vattnet blev från klart vatten till grumligt vatten. Sedan delade hon sockervattnet i små mängder i varje glas och gav till varje student grupp. Hon bad oss att prova och testa att hälla sockervattnet ovanpå i ett plaströr utan att blandade ihop sig. Min grupp började att hälla vatten med 16 sockerbitat först i plaströren och sen hällde vi vattnet som inte hade någon sockerbitar. Sedan hällde vi vattnet med 8 sockerbitar och sist vattnet med 4 sockerbitar. Resultatet som vi fick var inte så bra eftersom färgerna blanda sig med varandra. Vi fick försöka några gånger och till slut fick vi ett resultat som vi var nöjda med. För att sockervattnet med olika färger skulle flyta ovanpå varandra, utan att blandas ihop måste vi börja med att hälla vattnet som har hög densitet. Vi måste börja med att hälla vattnet med 16 sockerbitar sen 8, och sen 4 och till sist vattnet som inte hade någon sockerbit. För att det inte ska blande sig för mycket gäller det att hälla längs kanten på röret.





"Förkolan ska sträva efter att varje barn ska utveckla sin förståelse för enkla kemiska processe och fysikaliska fenomen" (Lpfö 98 rev.2010, s.10). Sådan aktivitet ger barn nya upplevelser och fångar deras intresse och nyfikenhet. Barn kan bli delaktiga och lägga sockerbitarna samt de kan räkna dem. Pedagoger som genomföras aktiviteten kan ställa utmanade frågor till barnen t. ex Varför blir vattnet grumlig? Vad det beror på? Varför lägger sig färgerna ovanpå varandra? Kan det bero på sockret som blandades i?. Barn kan testa själva och hälla vattnet med olika densitet eftersom det försöken som är viktiga. Barn kan testa, pröva, analysera och till slut kan de dra slutsatser av exprimentet.
En annan roligt aktivitet vi gjorde var att blanda något som är surt med något som är basiskt. Vi blandade fissaft (basisk) som hade lila färg med citronsyra pulver (sur), efteråt fissaft förändrade sin lila färg till rödfärg. Fissaft görs genom att lägga en hackad rödkål i fryssen 1-2 dygn. Detta gör att färgcellerna i rödkålen sprängs. Man kan hälla varmt vatten över rödkålen när man tar den ur frysen. I början luktar fissaft ingenting, men efter några dagar luktar den väldigt illa, därav namnet fissaft. Sen lade vi en tesked bikarbonat pulver i rörets botten, och sen hällde vi olja samt droppade några droppar av fissaft som hade rödfärg. Resultat som vi fick var att sur rödfissaft hade ändrat sin färg till lilafärg igen, på grund av bikarbonat som är basisk. Och vi hade många bubblor som går upp och ner i plaströret. På den aktiviteten använder man alla sinnen. Vi såg hur olika färger kunde skapas genom att blande något som är surt med något som är basiskt. En annan rolig sak är att det bildas kolsyra när surt blandas med basiskt. Det var kul och höra hur kolsyran pös.

Fissaft med lilafärg och citronsyra pulver

Fissaft ändrade sin lilafärg till rödfärg på grund av citronsyra pulver

Olja, bikarbonat, citronsyra


olje, bikarbonat, rödfissaft

Många små röda bubblor

Fissaft blev lila igen och det beror på bikarbonat
¹ Gunnarson Anna, workshop navet,Campus Varberg 2015- 03- 02
Referens
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442