Språkutveckling och matematik! Utvärdering
På eftermiddagen gjorde jag andra delen av aktiviteten, och det var namnpussel aktiviteten. Det var barnens namn som jag skrev med hjälp av Word, sedan skrev jag dem och klistrade dem på papper i olika färger. Motivet med detta var att underlätta för barnen, eftersom ibland har de samma bokstäver i sitt namn och kunde jämföra med färgerna för att hitta rätt. Jag har inte delat upp barnens i två grupper, men jag gjorde aktiviteten med hela barngruppen. Mitt syfte var att de skulle jämföra mellan namnen från olika sidor som till exempel, antal bokstäver eller vilka namn som börjar på samma bokstav, eller om det finns samma bokstäver som återkommer i samma namn. Aktiviteten gick över förväntan och jag är mycket nöjd med hur det fortlöpte. Barnen var duktiga och pussla sina namn på rätt sätt, eftersom de har tänkt rätt att varje namn har bara en färg på ramarna som var runt namnet. Till slut hade samtliga pusslat ihop sina namn, och det visade sig att barnen hade rätt. Efteråt började barnen stava sina namn, räknade antal bokstäver som fanns i namnet. De rikta sin uppmärksamhet för namnet som hade flera bokstäver, respektive som de som hade mindre. Jag tillverkade några kort med siffror där varje barn tog ett kort med en siffra respektive namnets antal bokstäver. Med hjälp av siffrornas kort kunde barnen se hur många namn som hade samma antal bokstäver, eftersom det fanns några namn som har samma antal bokstäver. Efteråt sorterade barnen namnen efter antalet bokstäver till fler grupper. Att barnen ville göra aktiviteten igen tyder på att de tyckte det var roligt, och det uttryckte de också. Det gjorde mig glad och jag kände mig säker och trygg. Aktiviteten blev lyckad och jag kände mig lugn, säker och bestämd när jag visste vad jag gjorde.
Efter några dagar gjorde jag en aktivitet med fyra barn, där skrev de sina namn med lim. Aktiviteten gick bra och det fångade barnens intresse och nyfikenhet. När barnen kom in till målarummet lockades de av material som var på bordet. Barnets agerande var mellan att smaka, lukta och känna. Barnen var väldigt intresserade och ville fortsätta och skriva med lim, där skrev de sina namn och sina syskons namn och sina kompisars namn, samt de skrev några ord. De hällde over lim kryddor, sand, kaffe och kanel. En av barnen har skrivit sitt namn och ett annat ord från höger sida till vänster sida och det som jag har märkte lite senare. Efteråt kommenterade jag att man skriver från vänster till höger här i Sverige, men jag skriver från höger sida till vänster sida, när ville jag skriva på mitt språk. Min handledare var intresserade på vad jag sade, och riktat barnens uppmärksamhet på detta. Hon bad mig att repetere vad jag sa igen. Där förklarade jag för barnen att jag skriver på ett annat sätt, när jag skriver på mitt arabiska språk och det är från höger till vänster. Samt att när jag ville bladdra en till exempel bok skulle bladdra från höger till vänster. Barnen frågade mig om bokstäverna i det arabiska språket är samma som svenska bokstäver. Efteråt svarade jag att de inte likadana och de skiljer sig mycket mellan varandra. Barnen var nyfikna och bad mig att skriva något på mitt språk, för att se hur bokstäverna set ut. Jag har skrivit mitt namn på mitt språk, och det som gav barnen intresse för att jag skrev deras namn också på arabiska. Jag skrev barnens namn med arabiska bokstäver på ett litet papper. Sedan fick barnen klistra pappret på det stora pappret, som de hade skrivit sina namn på med lim. Efteråt var ett av de barnen lite nyfiken och bad mig att berätta lite på arabiska, där ville barnet att höra hur språket låter. Jag berättat lite på arabiska och översatta det jag sa. Min handledare blev intresserad av min arabiska bokstäver, och bad mig att visa barnen alla de arabiska bokstäverna. Jag har hämtat en bok hemifrån, en liten barnbok med arabiska alfabetet. Barnen var nyfikna och försökte att skiva de. Min handledare bad mig att göra samma aktivitet med de andra barnen, eftersom alla barnen som var i avdelningen ville göra det. Jag blev jätteglad att min aktivitet har lockat barnens intresse så mycket.